جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
۰ نفر

تصویربرداری‌های مغزی نشان می‌دهند که ویروس جدید کرونا ممکن است باعث التهاب در بخش‌هایی از مغز و مختل کردن حس بویایی شود.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی مقاله‌ای که در ژورنال JAMA Neurology منتشر شده است اسکن‌های مغزی یک تکنسین رادیولوژی ایتالیایی مشغول به کار در بخش کووید-۱۹ را که خودش دچار علائم بیماری شده بود، توصیف می‌کند.

 این زن برای یک روز دچار سرفه خفیف خشک شد و بعد حس بویایی و چشایی‌اش را از دست داد.

معاینه بینی و تصویربرداری از قفسه سینه او هیچ نشانه‌ای از بیماری را نشان نمی‌داد و او دچار تب هم نبود.

اما اسکن‌های مغزی التهاب در «پیاز بویایی» بخشی از مغز را که در تشخیص بوها دخیل است، نشان داد. سپس آزمایش ویروس کرونا در این زن انجام شد که نتیجه آن مثبت بود.

پزشکان سایر علل از دست رفتن بویایی از جمله سایر عفونت‌های ویروسی در این بیمار را رد کردند.

با توجه به این یافته‌ها در این بیمار، این پژوهشگران این نظریه را مطرح می‌کنند که ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-۲) ممکن است از طریق عصب بویایی به مغز تهاجم کند و باعث مختل شدن حس بویایی شود.

اسکن‌های مغزی در این زن در یک پیگیری در ۲۸ روز بعد نشاندهنده برطرف شدن التهاب بود و زن نیز حس بویایی‌اش را دوباره به دست آورده بود.

البته این پزشکان در دو بیمار دیگر کووید-۱۹ که حس بویایی‌شان را از دست داده بودند، در اسکن‌های مغزی در روزهای ۱۲ و ۲۵ پس از شروع علائم ناهنجاری مغزی پیدا نکردند.

این پزشکان نتیجه‌گیری می‌کنند که تغییرات مغزی در تصویربرداری ممکن است همیشه در بیماران کووید-۱۹ بروز نکند یا محدود به مراحل بسیار اولیه عفونت باشد.

کارشناسان می‌گویند بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که ویروس جدید کرونا ممکن است با علائم عصبی و روانی بروز کند، اما هنوز معلوم نیست که این علائم تا چه حد ناشی از عفونت ویروسی خود مغز است یا اثرات ثانوی پاسخ ایمنی به ویروس که ممکن است به التهاب مغزی هم بینجامد.

کد خبر 518279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha